Ik lees net dit: “Creatieve vaardigheden zijn waardevol, maar rechtvaardigen geen zelfstandige opleiding.”, aldus de voorzitter van een commissie die het nut van mbo-opleidingen evalueert. Tuurlijk, ik ruk het uit zijn verband, en tuurlijk, dit gaat alleen over mbo. Maar je hoort het wel doorklinken: ga wat nuttigs doen! Linkse hobby’s!
Ik geloof er niet in. Juist in een tijd waarin al het niet-creatieve werk naar robots wordt geschoven, moeten we creativiteit een essentieel onderdeel maken van alle opleidingsniveaus, leeftijden en onderwijstypen. Als we straks helemaal niets meer hoeven, zijn er nog maar een paar dingen leuk. Dan kun je maar beter zorgen dat je ze een beetje in de vingers hebt.
En helemaal als je leest dat probleemjongeren juist gebaat zijn bij zo’n creatieve opleiding, omdat ze daardoor een grotere kans hebben door te stromen. Waarom hoor je dat toch zo vaak in één zin? Vormen jongeren die creatief zijn, werkelijk problemen? Of maakt het hebben van problemen jongeren creatief? Is jong zijn misschien de oorzaak van beide?
In ieder geval is er reden genoeg om jongeren creatief op te leiden. Bij mij zijn de problemen uiteindelijk ook verdwenen tenslotte.
Lees het artikel Advies: stop met opleiding tot artiest of desktoppublisher https://nos.nl/googleamp/artikel/2227583-advies-stop-met-opleiding-tot-artiest-of-desktoppublisher.html